Stressen ved økonomi og hvordan det kan påvirke dig fysisk

Sponsoreret indhold.Kvinder der er stresset

Stress er normalt i små mængder

Vi oplever alle stress på et eller andet tidspunkt i vores liv. Stress er en normal fysisk reaktion din hjerne laver, når den kommer i ekstreme situationer hvor den skal reagere. Så når man står med årsrapporten for sin virksomhed eller når man mangler at få de sidste penge i kassen i slutningen af måneden. Kan det skabe en høj faktor af stress, som kan påvirke din krop og psyke.

Økonomisk stress er et meget almindeligt problem, som alle voksne på et eller andet tidspunkt vil stå overfor. Om man er iværksætter og altid skal skrabe pengene sammen eller om man står med husholdningspengene og skal budgettere hver en krone. Så kan økonomisk stress være et reelt problem, som man skal gøre noget ved, før problemet bliver større end man selv kan gøre noget ved det.

 

Sådan kan stress påvirke din hverdag

Hvis man har stress i en længere periode, kan det begynde at have en påvirkning på dit fysiske helbred. Disse problemer kan være små problemer, som man kan døje med. Men hvis man ikke gør noget ved sin stress, kan det udvikle sig til større problemer.

Nogle af de små problemer, man kan få, kan for eksempel være akne. Grunden til at akne kan være en indikator for stress, er fordi at man i stressede situationer rører mere ved sit ansigt. Har man døjet med stress i en længere periode, kan man begynde at udvikle akne.

Andre symptomer kan være at man begynder at overproducere mere sved eller at man får mere hovedpine end man plejer. Stress kan også give nedsat energi og i de værste tilfælde kan det være med til at man ligger helt søvnløs. Som der kan give større helbredsproblemer, hvis det forgår i længere perioder.

Hvis man ikke gør noget ved den stress som man har fået, kan det udvikle sig til større problemer. Her kan man komme ud for at ens immunforsvar bliver nedsat og man derfor får flere sygdomme end man plejer.

Et andet problem man kan komme ud for er at man kan begynde at være voksen vådligger, hvor man ikke kan styre hvornår man tisser og derfor også gør det når man sover. Inkontinens er en meget almindelig lidelse, men den kan være trættende at tage sig af. De fleste som er blevet vådligger af stress, stopper heldigvis med det når stressen forsvinder. Hvis problemet bliver ved efter at man er kommet af med stressen, bør man se en læge, da der kan være andre helbredsproblemer der kan påvirke kroppen.

En tredje ting man skal holde øje med, som stress kan bringe med sig, er depression. Depression er en psykisk sygdom, hvor man vedvarende føler sig nedtrykt og nedsat lyst og interesse for noget ikke er uhørt. Her kræver det meget arbejde at komme ud af og nogle kan man ikke gøre det selv og skal have hjælp af professionelle.

 

Kvinde der er stresset over planlægning

Det kan du gøre ved det

Det er hårdt at skulle håndtere økonomiske problemer, da det er noget man helst bare gerne vil glemme. Men noget af det værste man kan gøre er at skubbe regningerne til side og lade som om de ikke eksisterer. For det gør bare det hele værre. Så en af de første ting som du kan gøre, er at åbne de breve og regninger, se problemet lige i øjnene, så du ved hvor du skal starte henne.

Hvis det virker lidt for grænseoverskridende og allerede sætter gang i mere stress hos dig. Så kan du også starte med at skrive alle de ting ned, som giver dig stress. Tag lidt tid for dig selv og tænk over hvad det egentlig er som går og påvirker dig. Og lad vær med at sortere i hvad det er der går dig på. Sig ikke til dig selv at det er ligegyldigt eller det ikke påvirker dig. Der er ingen skam i at være stresset, heller ikke over de mindste ting, så få alt ned på papir og tænk over hvad det er det gør ved dig.

I stedet for at sidde med det selv, snak med en anden om det. Familien, partneren, venner eller en finansiel rådgiver kan være en stor hjælp, både til sparring og til rådgivning. Når du ved hvordan du har det med det hele og du har fået råd for nogle du stoler på, så lav en plan. Det bliver hårdt at følge den plan, men gør dit bedste og ændre planen når du ved hvad der fungerer på dig. Samtidig kan det være godt for en selv at snakke om problemerne når de kommer, stress ophober sig tit når man ikke snakker om tingene.

Du kan følge og "like" os her:
error2
Tweet 20
fb-share-icon20